mobiliteitNieuws

Aanpassingen parkeerplan

Written by


persbericht 30 oktober 2024

Groen-Vooruit tevreden met snelle invoering van aanpassingen parkeerplan

Het parkeerplan in Wetteren krijgt enkele aanpassingen. Het plan, dat werd ingevoerd begin juli, moet leiden tot een betere verdeling van de parkeerdruk, waarbij in het centrum, nabij de winkels, meer plek is voor kortparkeerders. Daarnaast is er ook meer plaats voor bewoners en worden langparkeerders ook meer gestimuleerd om parking Scheldekaai te gebruiken, vlakbij het centrum.
Ook de nieuwe parking ‘Tragel’ biedt meer dan 50 volwaardige parkeerplaatsen.

In september stelde schepen Robbe De Wilde enkele aanpassingen voor. Zo wordt er onder andere op de twee gemeentelijke stationsparkings een bijkomende abonnementsformule aangeboden en is het Shop&Go aanbod uitgebreid met nieuwe plaatsen op het Felix Beernaertsplein (ter hoogte van de bakker en apotheker), de Hoenderstraat en de Zeshoek. Tot slot wordt ook de tariefformule van het Felix Beernaertsplein omgevormd van rode zone in gele zone. Op die manier is het mogelijk om op die plaatsen langer dan 2 uur te parkeren en zijn die eerste twee uur bovendien gratis.
‘Deze bijsturingen werden snel en doortastend ingevoerd,’ vertelt schepen van mobiliteit, Robbe De Wilde. ‘Er was heel wat te doen om het nieuwe parkeerbeleid. Een aantal zaken lagen bij de concessiehouder, OPC. Ik ben er week na week blijven op aandringen dat de uitvoering beter moet.
Van onze kant werd het nieuwe regime nauw opgevolgd en getoetst aan de doelstellingen. De bijsturingen passen daar ook in. Tegelijk horen we ook al een aantal positieve zaken, zoals een stijging in het gebruik van parking Scheldekaai en zaakvoerders die aangeven dat hun klanten meer plaats hebben.’ zo geeft De Wilde nog mee.

Daarnaast blijft de gemeente ook inzetten op hulp bij het gebruik van de automaten, onder andere via het Lokaal Dienstencentrum, De Koffiebranderij. ‘Daar blijven mensen problemen mee hebben, maar daar hebben we bijzonder weinig invloed op’, zo stelt De Wilde.

Een globale evaluatie van het nieuwe parkeerbeleid zal voor de nieuwe beleidsploeg zijn. Maatregelen die de gebruiksvriendelijkheid ten goede komen, zullen worden gesteund. Maar er kan geen sprake zijn van het terugdraaien van de tijd en het aanzuigen van alle wagens naar de centrumstraten. ‘Dat zou al te gek zijn,’ geeft De Wilde aan. ‘Op die manier zouden de beperkte plaatsen weer permanent bezet zijn en vinden klanten en bewoners geen, of met veel moeite een plaats’.